WordPress jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia stron i blogów. Za jego wyborem przemawia mnogość motywów graficznych, łatwa administracja, ogromna ilość darmowych i płatnych wtyczek. Jaka jest różnica między wpisem a stroną?
WordPress dla nowego użytkownika nie będzie enigmatyczny, ale może zaskoczyć niektórymi rozwiązaniami. Poza tym osoby, które nie miały do tej pory z nim styczności, mogą zastanawiać się, czym różni się wpis od strony na tej platformie. Poniżej znajdziecie odpowiedź.
Czego dowiesz się z wpisu?
- Zobaczysz na czym polega różnica między wpisem, a stroną na podstawie analogii;
- Dlaczego struktura strony nie powinna być mocno rozbudowana?;
- Kiedy powinieneś zdecydować się na wpis, a kiedy na stronę.
Czy jest strona w WordPressie?
W celu wyjaśnienia różnicy pomiędzy stronami i wpisami warto posłużyć się analogią. Strona jest jak teczka z dokumentem. Przeważnie zawiera jakieś informacje stałe, takie, które mogą się zmienić, ale wprowadzone raz widnieją w danej zakładce.
Na przykład, jeśli nasz WordPress jest firmową wizytówką, to w takim portalu pojawią się prawdopodobnie następujące strony: „O nas”, „Kontakt”, „Historia firmy”, „Oferta firmy” itd. Każda z treści, które znajdują się na takich stronach może zostać oczywiście okraszona zdjęciami, filmami i innymi multimediami. Strony możemy swobodnie budować i przy pomocy edytora blokowego nadawać im indywidualny wygląd.
Druga bardzo ważna różnica pomiędzy stroną a wpisem jest taka, że strona ma strukturę hierarchiczną. Oznacza to, że każda strona może mieć albo rodzica (czyli stronę nadrzędną), albo sama być rodzicem (czyli będzie miała pod sobą strony podrzędne). Tak jak poniżej:
- O nas (rodzic)
- Historia firmy (dziecko)
- Cele firmy (dziecko)
- Cele długoterminowe (wnuk)
- Cele krótkoterminowe (wnuk)
- Kontakt (dziecko).
Dodatkowo trzeba pamiętać, że choć stronę możemy przyporządkować tylko do jednego rodzica, to każda strona może mieć nieskończenie wiele dzieci i wnuków. Pamiętajmy jednak, że nie warto robić bardzo głębokiej struktury hierarchicznej, bowiem czytelnicy naszej strony będą męczyć się przy takiej nawigacji. Panuje ogólna zasada, która mówi, że tworząc stronę, tak należy budować strukturę menu, by czytelnik znalazł interesujące go informacje w maksymalnie trzech kliknięciach.
Strony oraz ich układ w menu
Menu w WordPressie może być dowolnie modyfikowane. Znajdować się w nim mogą odnośniki do stron, do wpisów, do wybranych przez nas linków, a nawet do konkretnej kotwicy w dokumencie. To właśnie w menu możemy łatwo ustawić układ stron. Menu automatycznie pokazuje nowe strony i pozwala je ustawiać w dowolnej, pasującej nam kolejności.
Warto też pamiętać, że strony nie mają także tzw. zajawek. Zajawka to w fragment wpisu wyświetlany na liście wpisów. Są dwa rodzaje zajawek, w zależności od tego, jakiego motywu używamy. Pierwszy typ zajawki jest generowany automatycznie poprzez przycinanie pierwszych słów wpisu, a drugi typ zajawki to manualnie wpisana treść do specjalnego pola przy tworzeniu wpisu.
Zajawka jest zarezerwowana dla wpisów. Stron nie można tagować, czyli wprowadzać im etykietek, które informują, co znajduje się w danym miejscu. Nie mają one także kategorii, które zarezerwowane są dla wpisów. Strony nie pojawiają się także w kanałach RSS.
Czym jest wpis w WordPressie?
Jeśli strona jest teczką z dokumentem, to wpis jest kartą z kalendarza, na której robimy notatki. Wpis może być edytowalny podobnie jak strona. Może zawierać tekst, zdjęcia, filmy i inne treści. Wpisom można przyporządkować daty publikacji, autora, bio, kategorię lub wiele kategorii.
Dodatkowo wpisy mogą posiadać zajawkę, dają możliwość korzystania ze znacznika <!—more—>, który wyświetla tylko część wpisu, a w celu jego przeczytania należy kliknąć odpowiedni link. Jak wygląda to na blogu?
Załóżmy, że prowadzimy blog z newsami na temat książek. Przygotowując nowy wpis o premierze kinowej „To” na podstawie prozy Kinga, możemy taki wpis przypisać na przykład do kategorii: „film”, „książki”, „Stephen King”.
W tagach może pojawić się to samo plus dodatkowe treści, na przykład: „adaptacja filmowa”, „premiery kinowe” itd. Kategoria oznacza, że wpis na blogu pojawi się w każdej z wybranych kategorii, tagi są elementem mającym wpływ na SEO, a dodatkowo kliknięcie w dany tag pokazuje nam wszystkie wpisy nim opatrzone.
Gdzie wyświetlają się wpisy?
Przeważnie tak ustawia się stronę na WordPressie, by na witrynie głównej znalazło się miejsce na zajawki wpisów. Wpisy są wyświetlane w kolejności ich dodania (decyduje data), chyba że mamy jakieś specjalne wtyczki, które to zmieniają. Wpisy pojawiają się także w kanale RSS, co jest bardzo dobre dla bloga, bowiem wielu czytelników korzysta z tego rozwiązania.
Wpisy jako element menu?
Tak, jest to możliwe, ponieważ każdy wpis ma swój własny adres URL. Dzięki temu w menu możemy zrobić przekierowanie do interesującego wpisu. Jest to jednak rzadko stosowana opcja. Częściej spotykamy po prostu przekierowanie do odpowiedniej podstrony, gdzie są wszystkie wpisy. Na przykład na stronie firmowej do zakładki „Blog”, gdzie możemy przeczytać interesujące informacje z życia firmy.
Kiedy wpis, a kiedy strona?
Zasada jest bardzo prosta. Wpisy to wszystkie nowe treści, które pojawiają się cyklicznie, w których opisujemy, co działo się w firmie lub publikujemy recenzje, piszemy o nowościach, zamieszczamy aktualności związane z naszym biznesem.
Strony służą do podawania stałych treści. Chodzi o informacje o firmie, blogu, ważne artykuły, które muszą być wyróżnione na stronie. Strony mogą zawierać formularze kontaktowe itd.
cyberfolks.pl